LÄRARE

Bengt Nordfors

Bengt Nordfors

Bengt Nordfors är Stockholm Opera Centers grundare och studieledare, med över 40 års pedagogisk erfarenhet. Han har sjungit huvudroller både i opera och musikal, är diplomerad sångpedagog, körpedagog, dirigent och musikalisk upphovsman – utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Teaterhögskolan i Göteborg samt Musikhögskolan i Malmö.

Han blev redan under studietiden knuten som solist till Göteborgsoperan, där han sjöng flera huvudroller. 1986 vann han Mozart-priset i den internationella tävlingen Belvedere Wettbewerb – då som baryton. Han bytte senare röstfack till tenor, varefter han sjöng flera roller i tenorfacket. En viktig del av karriären upptogs av rollen som Raoul de Chagny – och även titelrollen i Fantomen på Operan, vid Oscarsteatern i Stockholm 1989–96.

Bengt har skrivit librettot till Thomas Jennefelts Gycklarnas Hamlet med urpremiär på Göteborgsoperan 1991, och har översatt 10 helaftonsöversättningar till svenska, som Così fan tutte för Göteborgsoperan 2019.

Bengts pedagogiska arbete finns dokumenterat i Uppsatsen Vägen till Bel Canto – Om min omskolning till Chiaroscuro – en magisteruppsats av sopranen Katarina Pilotti vid Musikhögskolan i Örebro 2009.

Anna Elisa Lindqvist

Anna Elisa Lindqvist

Anna Elisa Lindqvist är frilansande sångerska (sopran) från Stockholm som länge bott både i Italien och Ungern. Parallellt med sin egen konsertverksamhet undervisar hon i klassisk sång i Vadstena och på Stockholm Opera Center, där hon är assisterande lärare.

Anna har en masterexamen i solosång från Conservatorio Luigi Cherubini i Florens, Italien, och har sedan byggt på med kompletterande utbildningar i scenisk framställning för bl.a. regissör Elisabeth Ljungar vid Stockholm och Malmö Musikhögskolor.

Anna är legitimerad lärare och har dessutom en trippelkandidatexamen i språk, litteratur och fonetik. Hon har länge undervisat i italienska och även coachat operasångare i språket. Hon coachar även i ungerskt uttal vid behov – utöver att hon naturligtvis kan arbeta med repertoar på flera andra språk (som tyska och franska).

Anna är dessutom certifierad NLP-practitioner (Neurolinguistic Programming) och använder NLP som verktyg i undervisningen. Hon har också ägnat sig åt Feldenkraismetoden på elevnivå under många år och inkluderar även några av dessa verktyg i sin undervisning.

Just nu vidareutbildar sig Anna inom Vocal Acoustics för Ken Bozeman och Ian Howell (lärare vid New England Conservatory of Music i Boston) och arbetar på sin masterexamen i ämnet. Hennes specialiseringsområde är hur olika förändringar i ansatsrören (inne i munnen och svalget) påverkar klangen, samt vilken roll andningsteknik och ett aktivt stöd spelar i detta.